Onze school- en kindvisie
Pedagogisch project
Basisonderwijs is niet vrijblijvend. We hebben een duidelijke visie op het werken en leven met kinderen. Het pedagogisch project is onze inspiratiebron. Dat vertelt het 'wat', het 'hoe' en het 'waarom' van ons werk.
​
Het pedagogisch project van GBR beschrijft onze visie op opvoeding en onderwijs. Het verduidelijkt onze standpunten, hoe wij kijken naar de wereld, naar het kind en naar onze opdracht om kinderen zo optimaal mogelijk te begeleiden in hun basisschoolperiode. Het legt uit hoe we werken, welke methodes we hanteren en waarom we dat op die manier doen.
​
Al onze onderwijs- en vormingsdoelen kunnen als volgt worden samengevat:
​
"Het onderwijs moet bijdragen aan het verhogen van de leergeschiktheid, van het productieve denken, aan de ontwikkeling van het leermotief: de wens om te willen weten, interesses te ontwikkelen.
​
Dit moet gekaderd zijn in de bedoeling om gelukkige, onderzoekende kinderen te vormen die vol vertrouwen, enthousiast en in verwondering voor het leven zelf de confrontatie met dit leven en de uitdaging ervan durven aangaan."
​
Onze kernideeën
De Gemeentelijke Basisschool Retie heeft een eigen kind- en schoolvisie geformuleerd in de vorm van zeven GBR - kernideeën. Deze zijn een concrete vertaling van de algemene onderwijs- en vormingsdoelen. Het zijn bakens waar we ons op richten, toetsstenen die we gebruiken om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken.
​
We hebben ze vormgegeven als zeven fonteinen die het schoolleven zuurstof geven. We sommen ze even op en lichten ze alle zeven kort even toe.